رشته‌های دانشگاهی در وزارت علوم گفت: حدود 600 رشته در شورای گسترش آموزش عالی در حال بازبینی است. مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط آقاي مسعود رضا زاده   
جمعه ، 22 خرداد 1394 ، 14:14

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فرآیند بازبینی در رشته‌های دانشگاهی در وزارت علوم گفت: حدود 600 رشته در شورای گسترش آموزش عالی در حال بازبینی است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمد فرهادی در حاشیه نخستین گردهمایی ملی خیرین آموزش عالی و در جمع خبرنگاران، گفت: از این 600 رشته، تاکنون فرآیند بازبینی 300 رشته انجام شده است.


 

وی ادامه داد: 300 رشته مربوط به علوم انسانی است که از طریق شورای تحول علوم انسانی در حال بررسی و بازبینی است و 300 رشته دیگر به رشته‌های غیر علوم انسانی مربوط است.

فرهادی با بیان اینکه ر ساماندهی آموزش عالی در حوزه رشته‌ها و ظرفیت‌های دانشگاهی در حال بررسی است، گفت: این فرآیند از اوایل کار این دولت آغاز شده و امیدواریم تا پایان امسال به نتیجه برسد.

فرهادی در خصوص تعیین ظرفیت‌ها و بازنگری در میزان پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها، عنوان کرد: ظرفیت‌ها در مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی تعیین‌شده است که برای مقطع کارشناسی ارشد این ظرفیت 20 دانشجو و برای دکتری هفت دانشجو است.

وزیر علوم در مورد تاسیس رشته‌های جدید و دانشگاه‌ها، افزود: این اقدام به شرط داشتن شرایط حداقلی مانند امکانات فیزیکی و بهره‌مندی از استادان محقق می‌شود با این حال تعدادی از رشته‌های جدید به تائید شورای گسترش آموزش عالی رسیده و پذیرش در تعدادی دیگر نیز متوقف شده است. تاکنون 160 رشته متوقف شده است و از امسال این ظرفیت اعمال خواهد شد.

ظرفیت‌ها در مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی تعیین‌شده است که برای مقطع کارشناسی ارشد این ظرفیت 20 دانشجو و برای دکتری هفت دانشجو است.

وی در مورد پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد عنوان کرد: یکی از راهکارهای ما این است که دانشگاه آزاد در برخی از رشته‌ها امکانات خود را ارتقا دهد همچنین این دانشگاه برخی از دانشجویان خود را به رشته های دیگر منتقل کند.

آیین‌نامه تخلفات علمی آماده ابلاغ

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در حاشیه بازدید از حوزه برگزاری کنکور سراسری سال 94 در دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به بررسی تخلفات و تقلب‌های پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی، تصریح کرد: بحث سرقت علمی و تخلفات پژوهشی در دانشگاه‌ها از طریق ضوابط و مقررات هیات علمی یا قوانین انضباطی دانشجویان صورت می‌گیرد که آیین‌نامه آن نیز آماده شده است و ابلاغ خواهد شد.

فرهادی ادامه داد: متاسفانه در خصوص تخلفات علمی که خارج از محیط دانشگاهی صورت می‌گرفت، قانونی وجود ندارد و به همین دلیل در وزارتخانه لایحه‌ای تنظیم کردیم که از طریق دولت به مجلس ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ امروز ممکن است هر فروشگاهی که خدمات کپی و زیراکس را ارائه می‌دهد، تخلف کند.

وزیر علوم تصریح کرد: ما به این منظور لایحه‌ای تنظیم کردیم، علاوه بر این، یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از تخلف در پایان‌نامه‌ها ثبت آن در یک سایت مشخص است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برخی از انتقادات به کمیته شکل گرفته در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تعیین روسای دانشگاه‌ها عنوان کرد: این مسئله را شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده که مانند سایر مصوبات آن است.

وی ادامه داد: براساس این مصوبات اگر برای انتخاب رئیس یک دانشگاه در این کمیته اجماع صورت گیرد آن اجماع به شورا ابلاغ می‌شود و با حکم وزیر، رئیس دانشگاه منصوب می‌شوند. در صورت عدم اجماع، مسئله در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی خواهد شد.

وقف در آموزش عالی باید افزایش پیدا کند

فرهادی در گردهمایی خیرین آموزش عالی نیز با بیان اینکه آموزش عالی کشور ما در حال حاضر بسیار گسترده شده است، گفت: امروز بیش از 2800 موسسه آموزش عالی داریم که از این تعداد 280 موسسه در قالب دانشگاه فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه توسعه آموزش عالی در کشور ما متناسب با اعتبارات رشد نکرده است، عنوان کرد: شاید اگر اعتبارات فعلی به میزان سه برابر افزایش یابد بتوانیم حداقلی از امکانات را تامین کنیم، متاسفانه سرانه دانشجویان آنچه که باید باشد نیست و اینجاست که نقش خیران آموزش عالی محقق می شود.

وزیر علوم با بیان اینکه باید تاریخ بالنده ایران در حوزه علم و فناوری را احیا کنیم، تصریح کرد: یکی از عرصه‌های درخشان علم و فناوری در تاریخ کشور ما ربع رشیدی بود که بنا داریم جایگاه آن را احیا کنیم، امروزه وجود و ارتقای بسیاری از مراکز عالی در دنیا وابسته به وقفیات و موسسات خیریه است.

فرهادی گفت: سیاست‌های کلی علم و فناوری در کشور ما این است که مشارکت بخش‌های غیر دولتی در توسعه فناوری بیشتر شود و سهم وقف افزایش یابد، خوشبختانه این حرکت در وزارت علوم آغاز شده و در شهرهایی مانند تهران، کاشان، شیراز و اصفهان بنیادهای خیران شکل گرفته است.

فرهادی با اشاره به فعال شدن هدفمند ستاد خیرین در وزارت علوم، عنوان کرد: در جهت همسان‌سازی فعالیت‌های بنیادهای خیریه بر آن شدیم تا بنیاد ملی خیران راه‌اندازی شود، البته پیش از راه‌اندازی این بنیاد، بنیادهای خیریه در 50 دانشگاه وجود داشته است.

وی افزود: علاوه بر این روز ولادت امام حسن(ع) را به عنوان روز خیرین آموزش عالی کشور در تقویم درج کرده‌ایم و از امسال نیز بودجه مستقلی برای حمایت از طرح‌های عمرانی خیرساز پیش‌بینی شده است.

فرهادی در خصوص سایر تسهیلات اعطایی وزارت علوم به خیران عنوان کرد: نام‌گذاری بناهای ساخته‌شده توسط خیران به نام آنها و یا آنچه مدنظر آن‌هاست، از دیگر رویکردهای ما در حمایت از خیران در وزارت علوم است. علاوه بر این، وزارتخانه در نظر دارد در تکمیل طرح‌هایی که توسط خیرین 50 درصد آن انجام شده کمک کند.

فرهادی تاکید کرد: یکی دیگر از تسهیلات ما فراهم کردن امکانات برای خیران به منظور دریافت وام و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه فعالیت خیریه تنها محدود به ساخت‌وساز نمی‌شود، اظهار کرد: تجهیز آزمایشگاه‌ها، خرید ابزار علمی، بورسیه کردن دانشجویان و نخبگان کم‌بضاعت و ... از دیگر اقداماتی است که خیران می‌توانند انجام دهند.

وی افزود: البته این فعالیت‌ها در کشور آغاز شده، به عنوان نمونه بنیاد حمایت از بورسیه‌های نخبه در کاشان فعالیت‌های ارزشمندی را در این خصوص داشته است.

فرهادی با اشاره به فعالیت‌های عمرانی کنونی در آموزش عالی بیان کرد: در حال حاضر 34 پروژه عمرانی با متراژ 100 هزار مترمربع با مشارکت خیران در حال ساخت است که 11 پروژه از این تعداد با مساحت 36 هزار مترمربع به خوابگاه اختصاص دارد.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات اصلی ما کمبود فضاهای خوابگاهی است این کمبود در حدود 65 هزار مترمربع برای دانشجویان مجرد است و فضای مورد نیاز برای دانشجویان متاهل بسیار بیشتر است.