نمی‌توان با نوگرایی جوانان مقابله کرد/ امام (ره) بر ابعاد اجتماعی اسلام تاکید و مردم را با خود همراه کردند مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط آقاي مسعود رضا زاده   
سه شنبه ، 14 بهمن 1393 ، 18:42
Farhangyمعاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر نتوانیم با مقتضیات زمان حرکت و ارزش‌های خود را به نسل جوان منتقل کنیم، کشورهای دیگر با ارائه مدل‌های جدید جوانان ما را جذب خود خواهند کرد.

 

حجت‌الاسلام دکتر سیدطه هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری آنا، با بیان اینکه «دهه فجر نوعی دگرگونی و تحول اجتماعی در جامعه ایرانی بود، اما برخی ادعا می‌کنند ملت ایران خواسته خود را از انقلاب نمی دانست»، اظهار داشت: باید به این افراد گفته شود که ملت ایران آگاه بوده و هست و می داند از انقلاب خود چه می‌خواست و چه نمی‌خواست، زیرا این موضوع در سخنان و آموزه‌های امام (ره) کاملا مشخص است.

وی با اشاره به سال‌های نخست پیروزی انقلاب و آگاهی مردم از تمام زوایای طرح امام (ره)، یادآور شد: بنده در آن زمان سال‌های آخر دبیرستان را سپری می‌کردم و به خاطر دارم آموزه های امام (ره) برای طیف وسیع و قابل توجهی از جامعه مشخص بود.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه «البته برخی به دلیل گرایش‌های مارکسیستی آن دوران که به خصوص در حوزه روشنفکری وجود داشت، تردید داشتند که آیا این انقلاب می‌تواند تحول اجتماعی را سامان دهد و به نهادسازی برساند»، افزود: ‌تفکر مارکسیستی بر این عقیده بود که علم مبارزه با استبداد و استعمار، فقط در مارکسیسم وجود دارد بنابراین انقلاب اسلامی نمی‌تواند تبدیل به نظام مستقر و پویا شود.

هاشمی خاطر نشان کرد: زمانی که سران سازمان مجاهدین خلق آن دوره، به خاطر تفکرات مارکسیستی از مشی اسلام عدول کردند، بر این عقیده بودند که «‌برای بسیج توده‌ها باید به اسم اسلام پیش برویم، اما برای نهادسازی و تحول اجتماعی فقط تفکر مارکسیستی می‌تواند کمک کند.»

وی با اشاره به اظهارات کسانی که عمیقا با دیدگاه‌های امام (ره) آشنا و مطالعه اسلامی داشتند، یادآور شد: ‌« اسلام واقعی یعنی اسلامی که می‌تواند جامعه را به راه درست و صحیح هدایت کند، چرا که خاتمیت دین اسلام به دلیل ظرفیتی که در اسلام و قرآن به خصوص طراحی و جمع آوری شده یا آنچه که به عنوان وحی به دست ما رسیده، مجموعه‌ای است که اگر در هر زمان و مکانی به درستی فهمیده و عرضه شود، طیف قابل توجهی از جامعه جهانی آن را می‌پذیرند.»

امام(ره) با تکیه بر ارزشهای فطری توانستند رویکرد انقلاب اسلامی را تبیین کنند

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ارزش‌های انسانی تعریف شده، افزود: ‌در حقیقت این ارزش‌ها در نهاد و فطرت انسان‌ها نهاده شده است و امام (ره) با همین رویکرد انقلاب را تبیین و مدیریت کردند. بنابراین مردم نیز می‌دانستند مجموعه حاکم بر جامعه ظالم است و آنان را ارزش‌های انسانی دور و منافع ملی و فردی اعضای جامعه را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به ترسیم امام (ره) از اسلام تاکید کرد: ‌تصویر امام (ره) از اسلام متفاوت از تلقی دیگران بود، چرا که امام (ره) ابعاد اجتماعی اسلام را مد نظر قرار دادند و احیای تفکر دینی را وارد جامعه کردند. البته قبل از ایشان نیز روشنفکران و نواندیشان بزرگی پیرامون این موضوع که «اسلام منشا تحولات اجتماعی و نظام سازی قرار بگیرد» بحث می‌کردند، اما هیچ کدام نتوانستند این موضوع را به منصه ظهور برسانند و امام (ره) با شناخت عمیق و یقینی که نسبت به اسلام و وضعیت اجتماعی داشتند، توانستند این کار را محقق کنند.

در بخش‌هایی از مسیری که امام خمینی ترسیم کردند، انحراف به وجود آمده است

هاشمی با اشاره به اینکه امروز بعد از ۳۵ سال باید اذعان کرد در بخش‌هایی از مسیری که حضرت امام خمینی ترسیم و تبیین کردند، انحراف به وجود آمده است، اظهار داشت: متاسفانه در برخی موارد از این مسیر دور شدیم زیرا در حوزه رفتاری، مدل سازی صورت نگرفت.

وی در توضیح این موضوع، با اشاره به اینکه چرا ۳۵ سال بعد از پیروزی انقلاب ، باید درباره سبک زندگی و چگونگی آن صحبت کنیم، خاطر نشان کرد: ‌زیرا متاسفانه برخی از ما وقتی درباره سبک زندگی امامان معصوم حرف می‌زنیم، توجهی به این نداریم که ظواهر الگوی زندگی مادی ۱۴۰۰ سال پیش، بنابر اقتضای خاص زندگی آن زمان بوده است و اجرای آن برای زندگی انسان امروز نیازمند توجه به مولفه‌هایی نظیر زمان است.

معاون فرهنگی‌اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به واقعیت‌های امروز جامعه تصریح کرد: واقعیت امروز نشان می‌دهد که طی این ۳۵ سال، گاه آدرس اشتباه داده‌ایم یا به دلیل عدم درک درست بر موضوعاتی تکیه کرده‌ایم که جامعه کنونی نمی‌تواند آن را قبول کند. بنابراین باید قبول کنیم که جامعه امروز ما با مولفه‌هایی درگیر است که برایش به عنوان نمونه، ارتباطاتی فرا‌تر از مرز‌ها ایجاد می‌کند و زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این امر بدین خاطر اتفاق می‌افتد که ما نمی‌توانیم با غریزه نوگرایی در انسان مقابله کنیم.

هر مکتبی که در مقابل غرایز بشر ایستاد، محکوم به نابودی است

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه هر مکتبی که در مقابل غرایز بشر ایستاد، محکوم به نابودی است، تصریح کرد: به جای ایستادگی در برابر غرایز باید بتوان آنها را به درستی هدایت کرد. امروز به این دلیل که برخی غرایز را تقویت و تعدیل کردیم در برخی زمینه‌ها موفق و در برخی دیگر، نا‌موفق بودیم البته جامعه تا به امروز توانسته استقلال خود را حفظ کند که این دستاورد بزرگی است، اما کامل نیست.

هاشمی در ادامه با اشاره به عواملی که انقلاب را به پیروزی رساند، خاطر نشان کرد: سه عامل که نقش بسزایی در پیروزی انقلاب داشت که مهم‌ترینشان امام (ره) به عنوان رهبر بود، همچنین مردم به عنوان پایه اساسی انقلاب و سومین عامل هم عقلانیت دینی و اسلام که در کنار هم و با هدایت امام (ره) توانستند جامعه را متحول کنند .

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اسلامی که بحث زمان و مکان در آن وجود دارد و استنتاج علم و فقه از آن سرچشمه گرفته‌است، یادآور شد: ‌اگر درک درستی از اسلام داشته باشیم، این حرکت می‌تواند پویا و ماندگار شود. اما اگر نتوانیم با مقتضیات زمان حرکت کنیم طبیعی است که دیگر کشورها با ارائه مدل‌های جدید جوانان ما را به خود جذب خواهند کرد.

وی در پایان با اشاره به آسیب‌های وارده به جامعه در صورت عدم ارائه الگوی مناسب به جوانان خاطر نشان کرد: پیش از انقلاب، این الگو از سوی امام (ره) معرفی شد و مردم نیز احساس قرابت با آن کردند، بنابراین وارد صحنه شدند و با تمام وجود برای پیروزی انقلاب تلاش کردند و به هدف خود نیز دست یافتند و امروز نیز باید در زمینه ارائه الگوی مناسب به جوانان بیشتر تلاش کنیم.